Najlepsze czołówki telewizyjnych programów kulturalnych

Ostatnio przypadkiem trafiłam na archiwalny odcinek mojego ulubionego Tygodnika Kulturalnego z 2010. Bardzo rozbawiła mnie jego czarno-czerwona czołówka, która razem z mrocznym wystrojem studia miała chyba dodawać powagi tej audycji.

Ta mała podróż w czasie przypomniała mi o innych kultowych programach kulturalnych z lat 90 i początku lat dwutysiecznych. To audycje których nie oglądałam, bo byłam na to trochę za młoda, ale za to perfekcyjnie pamiętam ich czołówki. Każda z nich miała inny nastrój i charakterystyczną, wpadającą w ucho muzyczkę. To były dobrze zrobione animacje. Intrygujące i jednocześnie oddające ducha całego programu.

Dlatego z przyjemnością wyszukałam je i obejrzałam ponownie, do czego was również zachęcam. Mimo upływu lat wciąż robią na mnie wrażenie.

1. Ogród Sztuk, emitowany między 1994 a 2007. Od 1994 roku przez 13 lat Kamila Drecka wzorem starożytych filozofów spotykała się z gośćmi w ogrodzie, żeby rozmawiać o filozofii, religii, literaturze i sztuce. Czołówka programu składała się m.in. z animowanych elementów znanych obrazów Leonarda, Magritta czy Breugela. 

ogród sztuk

2. Rozmowy na koniec wieku. Program Katarzyny Janowskiej i Piotra Mucharskiego na TVP1. Przez wiele lat rozmawiali ze znanymi osobistościami świata kulturalnego o ich niepokojach związanych ze schyłkiem wieku. Prowadzący rozmawiali m.in. z Czesławem Miłoszem o utopiach i Apokalipsie, z Kazimierzem Kutzem o śląskiej rozpaczy a z Zygmuntem Kubiakiem o pogaństwie. Prosta, malarska czołówka pokazywała zachodzące za horyzont słońce. 

rozmowy1

3. O co pytają nas wielcy filozofowie. Telewizyjne wykłady z filozofii Leszka Kołakowskiego. Program składał się z krótkiego dwudziestominutowego wykładziku o danym filozofie i kończył się pytaniem odnoszącym się do tego, co zostało wcześniej wyjaśnione i powiedziane. Animacja w czołówce utrzymana była w konwencji szkolnej tablicy, na której pojawiały się białe rysunki kredą.

o co nas pytają

4. Pegaz. Program nadawany od lat 50.

pegaz

 

Skomentuj

