Review: 100 ideas that changed graphic design

Selection is a must in today’s world of creativeness. Each year big publishing houses like British Phaidon or German based Taschen release their own issues that aim to order and promote what was, is and will be important in fashion, design, interior design or contemporary art. ‘100 Ideas That Changed Graphic Design’ published originally by London based Laurence King Publishing Ltd. is of the same gender.

[Polska wersja poniżej]

I see ‘100 ideas…’ by Steven Heller and Veronique Vienne as a sort of uglier and poorer sister of Laurence King’s ‘International Design Yearbook’ which he started publishing in the mid-eighties. Back then, it was quite innovative. With the success of the first edition and a huge enthusiasm around ‘End of Print’ (1995) by David Carson (an enfant terrible of graphic design in the nineties), it seemed obvious that design was entering the mainstream of publishing market.

Today, with the growing impact of Amazon, e-books and even Pinterest, it makes less and less sense to print illustrated books. In fact interactive and digital design is challenging the very primacy of the printed book. And yet, I feel that Laurence King knows what he is doing by releasing ‘100 Ideas That Changed Graphic Design’. It is a good product. An object that looks good on a shelf and it is nice for casual leaf through.

Book itself consists of richly illustrated 100 mini-chapters, each reserved for one ‘idea’. It felt good to dose myself a portion of graphic design teasers each evening for the past two weeks. Also, I really liked the fact that the selection of those ideas wasn’t reserved only for two dimensional projects. For example authors indicated illuminations (Idea#52), parody (Idea#64), monumentalism (Idea#9) or even brainstorming (Idea#69) as changing factors for graphic design. The second thing I really like about this books is that each idea is traced through the vast period of time and presented synthetically. For example: in monumentalism chapter we have a mention of colossus of Rhodes along with statue of liberty and monumental posters of Mussolini in Eur district in Rome.

It is obviously not a publication for professionals. Using provided illustrations , the book gives an easy to digest but attractively served background for images you probably already know from other medias. And after a lecture like that you are not quite ready to go and explore more and deeper into graphic design, but you are most certainly more aware of visual stimuli around you.

DSC07710

DSC07713 DSC07714 DSC07717 DSC07718 DSC07719

DSC07720

***

Selekcja jest niejako koniecznością w dzisiejszym świecie przepełnionym kreatywnością. Każdego roku wielkie domy wydawnicze typu brytyjski Phaidon czy niemiecki Taschen, wypuszczają swoje własne pozycje służące porządkowaniu i promowaniu tego, co było, jest i będzie ważne w modzie, designie, wnętrzarstwie czy sztuce współczesnej. „100 idei, które zmieniły projektowanie graficzne”, wydane pierwotnie przez słynną londyńską oficynę Laurence King Publishing Ltd., jest książką właśnie tego rodzaju.

Myślę, że „100 idei…” autorstwa Steven’a Heller’a i Veronique Vienne, można z czystym sumieniem postrzegać jako uboższą i brzydszą siostrę serii książek „International Design Yearbook” (rocznik międzynarodowego designu), który Laurence King zaczął wydawać w połowie lat 80. Jak na tamte czasy było to bardzo innowacyjne. Pierwsza edycja została przyjęta z wielkim entuzjazmem, a kiedy w 1995 (również wydany pod jego szyldem) „End of Print” Davida Carsona (enfant terrible  projektowania graficznego lat 90.), okazał się wielkim sukcesem komercyjnym, stało się jasne, że design wkroczył do mainstreamu rynku wydawniczego.

Dzisiaj, mając z tyłu głowy świadomość rosnącej popularności Amazona, e-booków, a ostatnio również Pinteresta, wydawanie papierowych książek wydaje się mieć coraz mniejszy sens. A jednak mam poczucie, że King dokładnie wie, co robi drukując „100 idei, które zmieniły  projektowanie graficzne”. To atrakcyjnie zaprojektowany przedmiot użytkowy, który dobrze wygląda na półce i przyjemnie się kartkuje.

Książka składa się ze 100 bogato ilustrowanych mini-rozdziałów, po jednym dla każdej idei. To było bardzo przyjemne uczucie żeby przez ostatnie dwa tygodnie dozować sobie co wieczór pigułkę wiedzy z zakresu historii grafiki. Bardzo podoba mi się też fakt, że dokonana tutaj selekcja nie ogranicza się jedynie do projektów dwuwymiarowych. W zbiorze idei znalazły się również pojęcia bardziej abstrakcyjne jak iluminacje (Idea nr 52), parodia (Idea nr 64), monumentalizm (Idea nr 9) czy nawet burza mózgów (Idea nr 69). Drugą rzeczą, która bardzo podoba mi się w tej książce jest sama konstrukcja rozdziałów: są naprawdę bogate w syntetycznie ujęte, konkretne i przydatne informacje. Na przykład, w haśle o monumentalizmie autorzy wspominają zarówno Kolosa Rodyjskiego, Statuę Wolności zaraz obok billboardów z lat 30., z wizerunkiem Mussoliniego w dzielnicy Eur w Rzymie.

Podsumowując, trzeba podkreślić, że ta pozycja zdecydowanie nie jest przeznaczona dla profesjonalistów. Wykorzystując opatrzone ilustracje, książka w atrakcyjny i lekkostrawny sposób poszerza wiedzę na temat obrazów, które większość z nas już zna z innych mediów. I po takiej lekturze wprawdzie nie będziesz gotowy, aby swobodnie zanurzyć się głębiej w świat historii grafiki oraz projektowania graficznego, ale na pewno będziesz bardziej świadom sensu i znaczenia docierających do Ciebie zewsząd wizualnych bodźców.

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s